Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vyvojova.psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (572 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

PSYCHICKÝ VÝVOJ A PERIODIZACE VÝVOJE - 3. PŘEDNÁŠKA

ontogeneze= vývoj člověka

- souhrn změn určitého systému v čase od zárodku po zánik (Thorová)

- pro popis vývoje je vždy důležité sledování procesu vývojové změny

- ppozitivní změny pak označujeme jako ROZVOJ

- psychický rozvoj je proces vyznačující se zvyšující se adaptabilitou na prostředí a na požadované fyzické,

sociální a kognitivní výkony společnosti

- v procesu vývoje sledujeme také období VÝVOJOVÉ STAGNACE / REGRESE

DÍLČÍ VÝVOJOVÁ OBDOBÍ V PŘEDŠKOLNÍM VĚKU

- při popisu člověka musíme odlišovat různá období života jedince

- - rozlišovat DÍLČÍ VÝVOJOVÁ OBDOBÍ

- funkční z praktického hlediska, intuitivní a laicky srozumitelné

Pro rané a předškolním fáze života člověka např.rozlišujeme:
• PRENATÁLNÍ OBDOBÍ
• POROD
• NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
• KOJENECKÉ OBDOBÍ
• ATOLECÍ OBDOBÍ
• PŘEDŠKOLNÍ VĚK

DETERMINACE PSYCHICKÉHO VÝVOJE- teorie
• Empiristické= doceňuje exogenní vlivy, které tlačí na člověka a nutí ho reagovat (spuští vývoj)
• Nativistické= prostředí je kulisa, podstatné a motorem pro vývoj je vnitřní plány člověka
• Syntetické= prostor, který sehrává výraznější úlohu

EMPIRISTICKÉ TEORIE

- zkušenost- čení- sociální prostředí

- dítě jako ,,tabula rasa”

- EXTRÉM: J.WATSON,B.F.SKINNER (přehlíží reciprocitu mezi učitelem a učícím se)

- NOVĚJI: A. BANDURA- sociální učení

NATIVISTICKÁ TEORIE

- vývoj se opírá o vnitřní procesy zrání, o vnitřní dispozice a vývojové plány

Racionalistické= růstové

- dítě je přirozeně dobré a je třeba jej nechat volně růst (Komenský)

- psychický vývoj jako růst, který vede ke změnám funkce a normy podle daných fází (A.Gasell)

- přesah do psychoterapie- A.Maslow (lidé mají být sami sebou)

Iracionalistické= instinktivistické
• PSYCHOANALÝZA- S.Freud

- libido jako hybná síla vývoje

• NEOPSYCHOANALÝZA- Sullivan, Horneyová, Fromm

- větší důraz na sociokulturní vlivy

INTERAKČNÍ TEORIE

- systémový přístup- cirkulární kauzalita

L.S.Vygotský

- psychika jedince má extrení povahu

- nic není v mysli, co dříve nebylo v interakci

- proces zprostředkování a zvnitřnění

- význam sociálních interakcí a symbolických/psychologických nástrojů

J.Piaget

- schémata + mechanismus asimilace a akomodace
TEORIE ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ- pokusy o formulace obecných principů kohnitivních změn

Poznávání:

- informcae (vstup)

- transformace informace (zako’dování, uložení do paměti)

- chování (výstup)

systémové a systematické teorie:

- P.Watzlawick (teorie komunikace)

- systémové (cyklické) uvažování se zpětnovazebným vztahem vs kauzální (lineární) uvažování

ADAPTABILITA A MODIFIKOVATELNOST
adaptace=
modifikovatelnost= otevřenost procesům učení ve prospěch zrání a rozvoje

Témata, do kterých materiál patří