Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Přilnutí-attachment

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.33 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přilnutí (attachment)

  • Rozvoj emočního spojení pouta mezi pečovatelskou osobou a dítětem

  • Děti přicházejí na svět vybaveny

    • preferencí pro lidský obličej / obličejové schéma

    • predispozicemi pro přednostní zpracování amodální informace

    • predispozicemi pro rychlé učení se imitaci výrazu tváře

      • Meltzoff (2009): již u dětí ve věku 12 – 21 dní

    • predispozicemi pro vývoj sdílené pozornosti a tzv. social referencing (sociální rámcování)

    • vrozeným systémem v mozku, který dítě vede k vyhledávání blízkosti pečovatele, což zvyšuje jeho šance na přežití = attachmentem

  • 1. vztah s primárním pečovatelem

    • v cca 6 – 8 měsících začne dítě vykazovat preferenci pro své/ho primární/ho pečovatele, chce být stále s ním (nimi), je rozrušené, když opustí místnost = separační úzkost (separation anxiety)

    • chápe se jako známka silné vazby na pečovatele, jeden z projevů attachmentu

    • pozn. cca v této době se objevuje i strach z cizích lidí

    • evoluční význam – usnadňovalo přežití mladého jedince

    • první empirické doklady

      • Harry Harlow (1905 – 1981) při pokusech s makaky rhesus

  • John Bowlby (1907 – 1990) a jeho pojetí attachmentu

-význam pro přežití zajištěním bezpečnosti díky fyzické blízkosti (pečovatel jako „bezpečný přístav“ /secure base/ z něhož lze provádět explorace okolí a kam se lze vracet pro útěchu)

-vrozený biologický program (terminologii převzal z teorie řídících systémů), který velí: utvoř si vazbu na jedince poskytujícího péči

  • pozor: přednost emoční blízkosti, dostupnosti, vyladěnosti před mechanickým zajišťováním fyzické péče!

-formy vazebného chování dítěte*:

  • pláč a úsměv (přivádějí pečovatele k dítěti a udržují jej v jeho blízkosti), následování a přidržování se (přivádějí dítě k pečovateli a udržují je v její/jeho blízkosti), sání, volání

  • * jde o chování v interakci s pečovatelem, i pečovatel vykazuje různé formy chování – chování pečující a chování k péči protikladné

-první vztahy si utváříme proto, že jsme naprogramováni chovat se adaptivním způsobem zvyšujícím šanci na přežití

-vrozený máme obecný biologický program, konkrétní podobu, v níž se realizuje, určuje naše konkrétní zkušenost s naším primárním pečovatelem (attachmentovou figurou)

  • Mary Ainsworth (1913 – 1999): attachmentové vzorce

-tato prvotní zkušenost = podklad pro vnitřní pracovní model attachmentu

  • umožňuje anticipovat chování pečujícího, orientaci v něm – „mapa vztahu“

  • ovlivňuje chování jedince v blízkých vztazích v dalším životě

  • představuje-li tento model bezpečí, bude jedinec schopen zkoumat svět, separovat se

-klasifikace vazebného chování pomocí Infant Strange Situation (ISS)

  • separace dítěte od matky, navíc v cizím prostředí, spouští vazebné chování (attachmentový systém)

  • 3 základní attachmentové vzorce + později 4. vzorec

  • největší výpovědní hodnota = reakce dítěte na návrat matky

    • jak dítě vyhledává její blízkost

    • jak snadné je utišit je

    • jak rychle je dítě schopné se vrátit k předchozí činnosti (hře)

Témata, do kterých materiál patří