SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
POSLUŠNOST VŮČI AUTORITĚ
Páchají zlo jen zlí lidé?
Experiment S. MILGRAMA (1974)
Kdy učitel vypoví poslušnost
Odhad psychiatrů, studentů a dospělých střední třídy – „učitel“ se zastaví na 150 voltech (Realita – 65% učitelů pokračovalo až do maximální intenzity 450 voltů!! Nikdo se nezastavil pod úrovní 300 voltů.)
poslušnost ovlivňuje
Legitimita autority
Dohled (přímý/nepřímý)
Blízkost oběti
Existence mezičlánku (kovová mašina, další učitel)
Protichůdné příkazy
Vzor (někdo, kdo se vzepře příkazu)
Vývoj situace
„neškodný“ začátek
čím déle setrváváme v situaci, tím hůře se opouští
rychlá změna podmínek (není čas na přemýšlení) – držíme se „definice“ situace podle druhých
Ideologie – konám ve jménu „vyšších cílů“
INSTITUCIONÁLNÍ NORMY
Sociální normy vztahující se k určité instituci.
„Předepisují“, jak se chovat v určité ROLI, kterou jedinec v dané instituci zastává (určité chování je očekáváno).
Vězeňský experiment
Atribuce
= Atribuce (přisuzování) a sociální poznávání (kognice)
SOCIÁLNÍ POZNÁVÁNÍ
Sociální poznávání
I.lidé záměrně ovlivňují svoje prostředí, usilují o kontrolu za účelem dosažení svých cílů
II.sociální poznávání má vzájemný charakter
III. lidé se hodně mění v čase a v závislosti na okolnostech
IV. lidé jsou vnímáni jako kauzuální zdroje v porovnání s jinými objekty
Stává se sociálním, když jde o poznávání sociálního objektu, tzn. Jiné osoby nebo skupiny, ale i interpersonální vztahovou situaci a jiných sociální vlivů
Otázky sociálního poznávání:
Jaké vlastnosti vnímáme u jiných lidí?
Co podmiňuje naše dojmy z jiné osoby?
Nakolik je přesná naše percepce jiných lidí?
Jaké vlastnosti jsou pro nás významné?
Jak pracuje dále, když osobě přisoudíme nějaké rysy a vlastnosti?
DETERMINANTY POSUZOVÁNÍ OSOBY
Schémata, intuitivní, laická, implicitní teorie osobnosti (proč co kdo dělá, jaký je) – Solomon Asch (1946)
Typický příklad: seznamka – fotka, popis (případ Jim)
Efekt ptimárnosti - informace, kterou jsme dostali jako první, má na nás největší (aneb první dojem je nejdůležitější) – vlastnosti osobnosti zaznamenávané jako první mají větší vliv na formování dojmu než vlastnosti uváděné nebo vnímané později. První vlastnosti (informace) vytvářejí kontext, pomocí kterého interpretujeme další vlastnosti.
Efekt přetrvávání – jsme-li hodnoceni negativně, máme dojem, že jsme podali špatný výkon, i když hodnocení bylo zcela náhodné a naopak. Hledáme informace v paměti, které náš sebepostoj potvrzují.
Haló efekt – některé vlastnosti (rysy) jsou pro posuzovatele důležitější než jiné bez ohledu na pořadí jejich prezentace. Haló efekt je vnímanou dominancí nějaké vlastnosti při vytváření dojmu o jiné osobě.
Efekt rozptýlení – efekt formování dojmu je slabší, pokud je informace o osobě podávána v kontextu s ní nesouvisejících informací, než když je podávána samostatně.
Efekt novosti – informaci, kterou dostaneme jako poslední hodnotíme významněji než jiné informace
Nápadnost v chování, fyzická nápadnost – extrémní chování nebo vzezření vytváří silnější (extrémnější) dojmy o nositeli. Máme tendenci přisuzovat nápadnější chování nápadnějším lidem, hezčí vlastnosti hezčím lidem…Jedná se o efekt zdánlivé korelace.