Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (52.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

  • Postoje

  • Konformita

  • Atribuce

  • Agrese

  • Prosociální a antisociální chování

  • Postoje

THOMAS A ZNANIECKI

= vyjadřuje náš hodnotící vztah k různým sociálním objektům v našem prostředí, tedy co upřednostňujeme, co máme a nemáme rádi

- Relativně stabilní charakteristika, psychologická tendence, která se projevuje v hodnocení určité entity s jistým stupněm souhlasu či nesouhlasu.

- Výrazně napomáhá porozumět druhým (tím redukovat úzkost z neznámého a predikovat chování druhých)

- Každodenní snahy o poznání a změnu postoje druhých (např. reklamní kampaně)

- Byť postoje přetrvávají, tak je možné je změnit, proto je důležité chápat okolnosti a proměnné, které změnu postojů způsobují

PŘÍSTUPY K POSTOJŮM

  • STRUKTURNÍ PŘÍSTUP: Třísložkový model –kognitivní, emoční, konativní

    • Aspekty:

      • Kognitivní – vědomosti o předmětu našeho postoje

      • Emoční – emoční vztažení k postoji

      • Konativní – promíchání předchozího do roviny chování

  • JEDNOSLOŽKOVÝ MODEL (Fishbein, Ajzen 1975): bere v potaz to, že se lidé někdy nechovají v souladu se svým postojem - (např. postoj očkování- přesvědčení: vyhnu se nemoci-to je plus, nebudu vybočovat z řady-to je plus, stojí to peníze- to je mínus.)

OSOBNÍ FAKTORY

  • Např. chci žít zdravý životní styl, odmítám drogy, ale CBD je podle mě prospěšné

  • Soupeřivost faktorů (když budu ve skupině s jiným postojem, tak se nevyjadřuju)

  • Schopnost postoj vyjadřovat (těžké zformulovat naše myšlenky – kluk provokuje holku)

SITUAČNÍ FAKTORY

  • Skupina lidí – záleží, s kým jsme, podle toho se budeme vyjadřovat

  • Očekávané důsledky mého chování

  • Role a sociální normy (jako prodavač se k otravným zákazníkům chovám dobře)

  • Nepředvídatelné vnější vlivy (lavina zavalí lidi, ale hrozí další, tak je nezachráním)

  • Specifičnost objektu postoje – mění se např. u šéfa

Funkce postojů

  • adaptivní: snaha maximalizovat potěšení a minimalizovat nepříjemné pocity (+ tendence se sdružovat s lidmi s podobnými postoji)

  • sebevyjadřovací: vědomí toho, co chci, cítím a uznávám

  • ego-obranná: před druhými i sebou samým. pozitivní postoj vůči sobě pomáhá budovat pozitivní self-image

  • kognitivní: získávání a zpracovávání informací o sociálním světě. pomáhá redukovat nejistotu

Teorie odůvoděného jednání – FISHBEIN, AJZEN

  • Spočívá v tvrzení, že našemu chování vždy předchází určitý záměr, nazývaný jako behaviorální záměr. Behaviorální záměr je ovlivňován dvěma faktory – osobním postojem a subjektivními normami.

  • Behaviorálním záměrem rozumíme určitou subjektivní pravděpodobnost, že se ve specifické situaci budeme chovat specifickým způsobem. Ne vždy ale konečné chování odpovídá původnímu záměru.

  • Behaviorální záměr tvoří faktor osobního přesvědčení (postoje) a faktor subjektivních norem (společenského tlaku).

Témata, do kterých materiál patří