SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Postoje
Konformita
Atribuce
Agrese
Prosociální a antisociální chování
-
Postoje
THOMAS A ZNANIECKI
= vyjadřuje náš hodnotící vztah k různým sociálním objektům v našem prostředí, tedy co upřednostňujeme, co máme a nemáme rádi
- Relativně stabilní charakteristika, psychologická tendence, která se projevuje v hodnocení určité entity s jistým stupněm souhlasu či nesouhlasu.
- Výrazně napomáhá porozumět druhým (tím redukovat úzkost z neznámého a predikovat chování druhých)
- Každodenní snahy o poznání a změnu postoje druhých (např. reklamní kampaně)
- Byť postoje přetrvávají, tak je možné je změnit, proto je důležité chápat okolnosti a proměnné, které změnu postojů způsobují
PŘÍSTUPY K POSTOJŮM
STRUKTURNÍ PŘÍSTUP: Třísložkový model –kognitivní, emoční, konativní
Aspekty:
Kognitivní – vědomosti o předmětu našeho postoje
Emoční – emoční vztažení k postoji
Konativní – promíchání předchozího do roviny chování
JEDNOSLOŽKOVÝ MODEL (Fishbein, Ajzen 1975): bere v potaz to, že se lidé někdy nechovají v souladu se svým postojem - (např. postoj očkování- přesvědčení: vyhnu se nemoci-to je plus, nebudu vybočovat z řady-to je plus, stojí to peníze- to je mínus.)
OSOBNÍ FAKTORY
Např. chci žít zdravý životní styl, odmítám drogy, ale CBD je podle mě prospěšné
Soupeřivost faktorů (když budu ve skupině s jiným postojem, tak se nevyjadřuju)
Schopnost postoj vyjadřovat (těžké zformulovat naše myšlenky – kluk provokuje holku)
SITUAČNÍ FAKTORY
Skupina lidí – záleží, s kým jsme, podle toho se budeme vyjadřovat
Očekávané důsledky mého chování
Role a sociální normy (jako prodavač se k otravným zákazníkům chovám dobře)
Nepředvídatelné vnější vlivy (lavina zavalí lidi, ale hrozí další, tak je nezachráním)
Specifičnost objektu postoje – mění se např. u šéfa
Funkce postojů
adaptivní: snaha maximalizovat potěšení a minimalizovat nepříjemné pocity (+ tendence se sdružovat s lidmi s podobnými postoji)
sebevyjadřovací: vědomí toho, co chci, cítím a uznávám
ego-obranná: před druhými i sebou samým. pozitivní postoj vůči sobě pomáhá budovat pozitivní self-image
kognitivní: získávání a zpracovávání informací o sociálním světě. pomáhá redukovat nejistotu
Teorie odůvoděného jednání – FISHBEIN, AJZEN
Spočívá v tvrzení, že našemu chování vždy předchází určitý záměr, nazývaný jako behaviorální záměr. Behaviorální záměr je ovlivňován dvěma faktory – osobním postojem a subjektivními normami.
Behaviorálním záměrem rozumíme určitou subjektivní pravděpodobnost, že se ve specifické situaci budeme chovat specifickým způsobem. Ne vždy ale konečné chování odpovídá původnímu záměru.
Behaviorální záměr tvoří faktor osobního přesvědčení (postoje) a faktor subjektivních norem (společenského tlaku).