Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (280.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Psychologie celoživotního vývoje

1. Vztah učení a vývoje
2. Konceptualizace jednotlivých životních období (Piaget, Arnett, Freud)
3. Kognitivní, emoční a sociální vývoj
4. Dětství
5. Adolescence
6. Dospělost
7. Stáří


Základní témata vývojové psychologie v celoživotní perspektivě Vývoj = souhrn určitého systému v čase od zárodku po zánik
Důležitá je změna à Pozitivní změna = rozvoj, regrese = navrácení se na dřívější úroveň,
stagnace = neroste ani neklesá
Psychický rozvoj = proces vyznačující se zvýšenou adaptabilitou na prostředí a požadované
fyzické, sociální a kognitivní výkony společnosti
Vývojová období:

- Předškolní věk
- Mladší školní věk
- Adolescence /pozdní dětství/
- Začátek dospělosti
- Dospělost /mladá – střední – pozdní/
- Stáří a dlouhověkost

Častým zdrojem vytvoření dílčích vývojových období = INSTITUCE
Teorie determinace psychického vývoje

- Nature X Nurture
- Empiristické – sociální (zkušenost, učení, sociální prostředí, dítě jako tabula rasa)

/Watson, Skinner, Bandura/

- Nativistické – biologické (zdroj V změny = procesy zrání)

o Racionalistické – růstové /člověk naprogramovaná entita, v jeden moment

něco začně dělat, Komenský, J.J.Rousseau /

o Iracionalistické = instinktivistické /Psychoanalýza, Freud – Libido /

- Syntetické - interakční

o Spouštěcí mechanismus + mechanismus sociokulturní – dvě strany mince,

jeden bez druhého nefungují

o Vygotský – psychika jedince má externí povahu
o J. Piaget – schémata + mechanismus asimilace a akomodace

Současná VP à neexistuje pouze jeden pohled, populární jsou syntetické teorie propojující
více pohledů
Adaptabilita – jak se změně přizpůsobujeme
Adaptace = schopnost přizpůsobit se, zvládnutí změny
Modifikovatelnost = otevřenost změnovým procesům v průběhu života
Ne všichni lidé jsou adaptabilní a modifikovatelní à roli hrají sociální faktory a procesy
učení
Prostředí – nemá pouze hmatatelný charakter v psychologii, jsou to jedinci, zkušenosti,
internet … vše co nás obklopuje
Psychický vývoj

- Nemění se pouze na jedné rovině
- Není to lineární proces
- Ontogenetický vývoj je u každého jiný
- Vždy existuje nějaká překážka, když ji překonáme přichází další

Epigenetický charakter vývoje = Zákonitosti ontogenetického vývoje jsou ovlivňovány
kulturou a společností ve které žijeme

Co ovlivňuje psychický vývoj

Dědičnost + Prostředí

Dědičnost

- Genetický aparát jedince à zakódovaný program individuálního vývoje člověka
- Odlišnosti tohoto programu se projevují variabilitou zrání
- Každý gen se nachází v interakci s dalšími geny

Prostředí
= životní prostor jedince naplněný předměty, lidmi a událostmi

• Tyto vlivy pozorujeme na rozdílech mezi jedinci v úrovni psychických i somatických

Témata, do kterých materiál patří