Psycho_CŽ_vyvoje_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Psychologie celoživotního vývoje
1. Vztah učení a vývoje
2. Konceptualizace jednotlivých životních období (Piaget, Arnett, Freud)
3. Kognitivní, emoční a sociální vývoj
4. Dětství
5. Adolescence
6. Dospělost
7. Stáří
Základní témata vývojové psychologie v celoživotní perspektivě Vývoj = souhrn určitého systému v čase od zárodku po zánik
Důležitá je změna à Pozitivní změna = rozvoj, regrese = navrácení se na dřívější úroveň,
stagnace = neroste ani neklesá
Psychický rozvoj = proces vyznačující se zvýšenou adaptabilitou na prostředí a požadované
fyzické, sociální a kognitivní výkony společnosti
Vývojová období:
- Předškolní věk
- Mladší školní věk
- Adolescence /pozdní dětství/
- Začátek dospělosti
- Dospělost /mladá – střední – pozdní/
- Stáří a dlouhověkost
Častým zdrojem vytvoření dílčích vývojových období = INSTITUCE
Teorie determinace psychického vývoje
- Nature X Nurture
- Empiristické – sociální (zkušenost, učení, sociální prostředí, dítě jako tabula rasa)
/Watson, Skinner, Bandura/
- Nativistické – biologické (zdroj V změny = procesy zrání)
o Racionalistické – růstové /člověk naprogramovaná entita, v jeden moment
něco začně dělat, Komenský, J.J.Rousseau /
o Iracionalistické = instinktivistické /Psychoanalýza, Freud – Libido /
- Syntetické - interakční
o Spouštěcí mechanismus + mechanismus sociokulturní – dvě strany mince,
jeden bez druhého nefungují
o Vygotský – psychika jedince má externí povahu
o J. Piaget – schémata + mechanismus asimilace a akomodace
Současná VP à neexistuje pouze jeden pohled, populární jsou syntetické teorie propojující
více pohledů
Adaptabilita – jak se změně přizpůsobujeme
Adaptace = schopnost přizpůsobit se, zvládnutí změny
Modifikovatelnost = otevřenost změnovým procesům v průběhu života
Ne všichni lidé jsou adaptabilní a modifikovatelní à roli hrají sociální faktory a procesy
učení
Prostředí – nemá pouze hmatatelný charakter v psychologii, jsou to jedinci, zkušenosti,
internet … vše co nás obklopuje
Psychický vývoj
- Nemění se pouze na jedné rovině
- Není to lineární proces
- Ontogenetický vývoj je u každého jiný
- Vždy existuje nějaká překážka, když ji překonáme přichází další
Epigenetický charakter vývoje = Zákonitosti ontogenetického vývoje jsou ovlivňovány
kulturou a společností ve které žijeme
Co ovlivňuje psychický vývoj
Dědičnost + Prostředí
Dědičnost
- Genetický aparát jedince à zakódovaný program individuálního vývoje člověka
- Odlišnosti tohoto programu se projevují variabilitou zrání
- Každý gen se nachází v interakci s dalšími geny
Prostředí
= životní prostor jedince naplněný předměty, lidmi a událostmi
• Tyto vlivy pozorujeme na rozdílech mezi jedinci v úrovni psychických i somatických