Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jazyk-a-řeč

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jazyk a řeč

  • řeč má organizační pravidla – fonetiku a fonologii, morfologii, syntax, lexikologii, sémantiku a pragmatiku

Fonematicko-fonologická rovina řeči

  • rozvíjí se od prenatálního období (plod a novorozenec rozlišují některé hlásky a jejich shluky-dítě reaguje na povídky, které mu matka četla v době těhotenství)

  • fonetika i fonologie zkoumají zvukovou stránku jazyka

  • fonologie (fonémika) je nauka o fonémech, hláskách, které určují význam slov

  • fonetika je věda o tvorbě hlásek ve zvukovém ústrojí jejich šíření a vnímání

  • základ jazyka tvoří fonémy, v psané formě je nazýváme grafémy např. vír-výr, kosa-koza, sýr-výr

Předřečová produkce

  • novorozenci reagují na rozdíl mezi mužským a ženským hlasem, zaznamenají rozdíl mezi rodným a cizím jazykem

  • mezi 2 a 4 měsícem – spontánní vokalizace- broukání, jemné zvuky připomínající samohlásky „aaa, eee, iii“

  • mezi 4 a 6 měsícem začíná přidávat souhlásky objevují se první slabiky „ba, da, ma“

  • v 6 měsících-instinktivní žvatlání-opakuje vlastní repertoár a duplikuje slabiky

Vývoj prozódie

  • prozódie v lingvistice popisuje zvukové vlastnosti jazyka např. přízvuk, tón, intonace, frázování a rytmus

  • umožňuje člověku vyjadřovat jeho záměr, postoje a emoce

  • vyvíjí se od raného věku

  • kojenci komunikují pomocí křiku

-v prvních týdnech je křik krátký a jednotvárný

-po 6. týdnu dostává křik emoční zabarvení, křikem vyjadřuje negativní pocity

-mezi 2. a 3. měsícem začíná vydávat vrnění a zvuky vyjadřovat pozitivní pocity, radostně výská, vydává klokotavé a bublavé zvuky

  • rozlišujeme 3 typy dětského pláče

-základní křik – nejčastěji vyvolán hladem

-vzteklý křik – hlasitější a přerušovanější

-bolestivý křik – ostrý křik bez lkání, s periodami zadržovaného dechu v

  • mezi 1 a 2 rokem si dítě různou intonaci procvičuje v rámci napodobivého žvatlání

  • mezi 2 a 5 rokem imituje intonaci po rodičích, zkouší různé intonace při napodobovací hrách

  • ve 2 letech mají správný rytmus řeči a využívají elementární prozodické prvky

  • ve 3 letech používají správnou intonaci na konci vět

  • mezi 5. a 7. rokem dochází k výrazné diskrepanci mezi schopností užívat prozódii a rozumět jí

  • Ani v 10 letech nedokážou děti někdy podle intonace pochopit sdělovanou informaci

Vývoj mateřského jazyka

  • zárodky exprese mateřského jazyka se začínají pomalu objevovat po 8. měsíci, kdy se z instinktivního žvatlání stává napodobivé žvatlání

  • V 9 až 10 měsících dítě řetězí a kombinuje slabiky z hlásek mateřského jazyka „bababa, badalo“

  • Žargon – dítě napodobivým žvatláním objevuje složitější kombinace hlásek, dělá mezi nimi pauzy, napodobuje intonaci řeči, žvatlání připomíná cizí řeč

Fonematický sluch

  • schopnost rozlišovat sluchem hlásky mateřského jazyka (fonémy)

  • hlásky tvoří význam slov, někdy pouhá délka hlásky (kůl-kul) nebo její změkčení (pel-pěl) změní význam výrazu

  • schopnost fonematické diferenciace je základním předpokladem správného řečového vývoje

  • kojenec je schopen diferencovat samohlásky mateřského jazyka v 6 měsících a souhlásky mezi 9 a 12 měsíci

  • před 4. rokem se cvičí básničkami, říkadly

  • fonematické sluchové vnímání dozrává mezi 5. a 7. rokem a je předpokladem pro učení se školním dovednostem jako je čtení a psaní

Témata, do kterých materiál patří