Jazyk-a-řeč
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jazyk a řeč
řeč má organizační pravidla – fonetiku a fonologii, morfologii, syntax, lexikologii, sémantiku a pragmatiku
Fonematicko-fonologická rovina řeči
rozvíjí se od prenatálního období (plod a novorozenec rozlišují některé hlásky a jejich shluky-dítě reaguje na povídky, které mu matka četla v době těhotenství)
fonetika i fonologie zkoumají zvukovou stránku jazyka
fonologie (fonémika) je nauka o fonémech, hláskách, které určují význam slov
fonetika je věda o tvorbě hlásek ve zvukovém ústrojí jejich šíření a vnímání
základ jazyka tvoří fonémy, v psané formě je nazýváme grafémy např. vír-výr, kosa-koza, sýr-výr
Předřečová produkce
novorozenci reagují na rozdíl mezi mužským a ženským hlasem, zaznamenají rozdíl mezi rodným a cizím jazykem
mezi 2 a 4 měsícem – spontánní vokalizace- broukání, jemné zvuky připomínající samohlásky „aaa, eee, iii“
mezi 4 a 6 měsícem začíná přidávat souhlásky objevují se první slabiky „ba, da, ma“
v 6 měsících-instinktivní žvatlání-opakuje vlastní repertoár a duplikuje slabiky
Vývoj prozódie
prozódie v lingvistice popisuje zvukové vlastnosti jazyka např. přízvuk, tón, intonace, frázování a rytmus
umožňuje člověku vyjadřovat jeho záměr, postoje a emoce
vyvíjí se od raného věku
kojenci komunikují pomocí křiku
-v prvních týdnech je křik krátký a jednotvárný
-po 6. týdnu dostává křik emoční zabarvení, křikem vyjadřuje negativní pocity
-mezi 2. a 3. měsícem začíná vydávat vrnění a zvuky vyjadřovat pozitivní pocity, radostně výská, vydává klokotavé a bublavé zvuky
rozlišujeme 3 typy dětského pláče
-základní křik – nejčastěji vyvolán hladem
-vzteklý křik – hlasitější a přerušovanější
-bolestivý křik – ostrý křik bez lkání, s periodami zadržovaného dechu v
mezi 1 a 2 rokem si dítě různou intonaci procvičuje v rámci napodobivého žvatlání
mezi 2 a 5 rokem imituje intonaci po rodičích, zkouší různé intonace při napodobovací hrách
ve 2 letech mají správný rytmus řeči a využívají elementární prozodické prvky
ve 3 letech používají správnou intonaci na konci vět
mezi 5. a 7. rokem dochází k výrazné diskrepanci mezi schopností užívat prozódii a rozumět jí
Ani v 10 letech nedokážou děti někdy podle intonace pochopit sdělovanou informaci
Vývoj mateřského jazyka
zárodky exprese mateřského jazyka se začínají pomalu objevovat po 8. měsíci, kdy se z instinktivního žvatlání stává napodobivé žvatlání
V 9 až 10 měsících dítě řetězí a kombinuje slabiky z hlásek mateřského jazyka „bababa, badalo“
Žargon – dítě napodobivým žvatláním objevuje složitější kombinace hlásek, dělá mezi nimi pauzy, napodobuje intonaci řeči, žvatlání připomíná cizí řeč
Fonematický sluch
schopnost rozlišovat sluchem hlásky mateřského jazyka (fonémy)
hlásky tvoří význam slov, někdy pouhá délka hlásky (kůl-kul) nebo její změkčení (pel-pěl) změní význam výrazu
schopnost fonematické diferenciace je základním předpokladem správného řečového vývoje
kojenec je schopen diferencovat samohlásky mateřského jazyka v 6 měsících a souhlásky mezi 9 a 12 měsíci
před 4. rokem se cvičí básničkami, říkadly
fonematické sluchové vnímání dozrává mezi 5. a 7. rokem a je předpokladem pro učení se školním dovednostem jako je čtení a psaní