Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Platón a Aristoteles

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.67 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. PLATÓN (427 př. l. – 347 př. l.)

a) Život

  • pochází z bohaté athénské rodiny

  • původně se jmenoval Aristoklés, později Platón (platys = široký)

  • měl umělecké sklony, byl předurčen úřednické dráze, ale nikdy ji nevykonával

  • žák Sókratův, jeho žákem Aristoteles

  • Egypt, Indie (?), Itálie, třikrát Sicílie

  • založil Akademii (podle heroa Hekadéma)

platonická láska – více než tělo miluji duši

b) Platónova díla

  • sloh jeho rozmluv zachovává střed mezi básní a prózou

  • Rozmluvy (dialog) – výklad o nějakém námětu filozofickém nebo politickém, skládající se z otázek a odpovědí. Svoje názory podává prostřednictvím čtyř osob: Sókrata, Tímaia, athénského hosta, elejského hosta

Platónovy dialogy: Obrana Sókratova, Prótagorás (Sofoklés mluví se sofisty), Menón (vysvětluje, o čem je matematika), Symposion (Hostina) (sejde se Sókrates a jeho žáci a baví se o tom, co je krásné), Timaios (přírodní filozofie)

  • Ústava (dříve ústava = forma státu)

  • Zákony – zákony athénské obce

  • Platón se snaží překonat sofistiku ⇒ snaží se najít závazné měřítko (míru, kterou lze uchopit a vytušit) a tím je idea (věří, že musí existovat něco absolutního, nějaké měřítko (objektivní míra) = ideje)

c) Kritika zkušenosti

  • „Podobenství o jeskyni

Sókratés: Představ si lidi v podzemním příbytku podobném jeskyni, který má k světlu otevřený dlouhý vchod podél celé jeskyně. V této jeskyni žijí lidé od dětství spoutaní na nohou a na krku, takže zůstávají stále na tomtéž místě a vidí jen rovně před sebe, protože pouta jim brání otáčet hlavu. Vysoko a daleko vzadu za nimi hoří oheň; uprostřed mezi ohněm a spoutanými vězni vede vzhůru cesta, podél níž je postavena nízká zeď na způsob zábradlí, jaké mají před sebou loutkáři a nad nímž dělají své kousky. Podél této zídky chodí lidé a nosí všelijaké nářadí, které přečnívá nad zídkou, podoby lidí a zvířat z kamene a dřeva.

Glaukón: Předvádíš podivný obraz a podivné vězně.

Sókratés: Podobají se nám. Myslíš, že by takoví vězni mohli vidět sami ze sebe a ze svých druhů něco jiného než stíny vrhané ohněm na protější stěnu jeskyně?

Glaukón: Jak by mohli vidět, když jsou celý život nuceni držet hlavu nehybně?

Sókratés: Tito vězni by nemohli pokládat za pravdivé nic jiného než stíny oněch umělých věcí.

Glaukón: Nevyhnutelně.

Sókratés: Kdyby jeden z nich byl zbaven pout a přinucen náhle vstát, otočit šíji, jít a podívat se nahoru do světla, mohl by to udělat jen s bolestí a pro oslepující lesk by nebyl schopen dívat se na předměty, jejichž stíny předtím viděl; co by podle tebe řekl, kdyby mu někdo tvrdil, že tehdy viděl pouze přeludy? Nemyslíš, že by byl zmatený a domníval se, že předměty tehdy viděné jsou pravdivější než ty, které mu ukazují teď?

Témata, do kterých materiál patří