7. MIKROEKONOMIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. MIKROEKONOMIE
- věda, která zkoumá dílčí ekonomické subjekty, které se setkávají na trhu:
1. Domácnosti - vstupují na trh za uspokojením potřeby, kupujeme výrobky a služby
2. Firmy- s cílem maximalizace zisku
3. Stát- může prodávat pozemky, cenné papíry, kupovat státní zakázky (stíhačky, letadla), vystupuje jako
kupující i jako prodávající
TRH
= oblast ekonomiky, ve které se střetává nabídka s poptávkou a kde dochází ke směně statků či výrobních
faktorů mezi subjekty ekonomiky
Faktory ovlivňující trh práce1. potřeby a zájmy
2. volný čas- vyplnění volného času
3. životní úroveň
4. platební schopnost
5. politická situace: předvolební sliby
Členění trhu
1. podle velikosti trhu - trh místní – trh malé geografické oblasti (města, okres)
- trh národní – trh na úrovni jednoho státního celku
- trh světový (globální) – trh vznikající propojením všech národních trhů
2. podle množství směnovaného zboží - trh dílčí – obchoduje se na něm pouze s jedním druhem zboží
- trh agregátní – je trhem veškerých druhů zboží
3. podle předmětu směny - trhy výrobních faktorů (práce, půdy, kapitálu)
- trh peněz (finanční)
- trh výrobků a služeb (produktů)
SMĚNA
- je to výměna zboží
- zboží = produkty (statky a služby) určené ke směně
- prostředníkem směny je cena
- cena vyjadřuje hodnotu zboží pomocí peněz
NABÍDKA
- je souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přichází subjekty na trh při různých cenách
- tvoří ji hlavně výrobce, který přichází na trh své zboží nebo službu prodat za nějakou cenu, za
účelem maximalizace svého zisku
Zákon rostoucí nabídky- s růstem ceny roste i nabízené množství
Dělení nabídky
1. individuální: nabídka jednoho zboží jedním ekonomickým subjektem
2. dílčí (tržní): nabídka jednoho zboží všemi ekonomickými subjekty
3. agregátní (celkovou): nabídka všech druhů zboží od všech ekonomických subjektů
POPTÁVKA
- je souhrn všeho zboží, které jsou zákazníci ochotni koupit za příslušnou cenu
Zákon klesající poptávky- růst cen vede k poklesu poptávaného zboží
Dělení poptávky
1. individuální: poptávka jednoho kupujícího na 1 výrobek
2. dílčí: poptávka po jenom druhu zboží všemi kupujícími
3. agregátní: poptávka po všech druzích zboží všemi kupujícími
ROVNOVÁŽNÝ STAV
- prodá se vše, co se na trhu nabízí
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS
Ekonomika a její produkt se vyvíjejí cyklicky – fáze růstu se střídají s fázemi poklesu. Cyklický vývoj reálného produktu v rámci hospodářského cyklu probíhá kolem potenciálního produktu – vyjadřuje dlouhodobě udržitelný výstup dané ekonomiky, jehož je možné dosáhnout při plném využití dostupných výrobních faktorů.
Skládá se ze 4 fází
1.Expanze - ekonomika roste (roste reálný HDP), zvyšují se mzdy,výroba,investice,vznikají nové
pracovní příležitosti
2. Vrchol - reálný produkt dosahuje svého maxima, většina výrobních faktorů je přetěžována, zvyšují
se mzdy, rostou ceny