Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7. MIKROEKONOMIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.76 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

7. MIKROEKONOMIE

- věda, která zkoumá dílčí ekonomické subjekty, které se setkávají na trhu:

1. Domácnosti - vstupují na trh za uspokojením potřeby, kupujeme výrobky a služby

2. Firmy- s cílem maximalizace zisku
3. Stát- může prodávat pozemky, cenné papíry, kupovat státní zakázky (stíhačky, letadla), vystupuje jako
kupující i jako prodávající

TRH
= oblast ekonomiky, ve které se střetává nabídka s poptávkou a kde dochází ke směně statků či výrobních
faktorů mezi subjekty ekonomiky

Faktory ovlivňující trh práce1. potřeby a zájmy
2. volný čas- vyplnění volného času
3. životní úroveň
4. platební schopnost
5. politická situace: předvolební sliby

Členění trhu
1. podle velikosti trhu - trh místní – trh malé geografické oblasti (města, okres)
- trh národní – trh na úrovni jednoho státního celku
- trh světový (globální) – trh vznikající propojením všech národních trhů
2. podle množství směnovaného zboží - trh dílčí – obchoduje se na něm pouze s jedním druhem zboží
- trh agregátní –
je trhem veškerých druhů zboží
3. podle předmětu směny - trhy výrobních faktorů (práce, půdy, kapitálu)
- trh peněz (finanční)
- trh výrobků a služeb (produktů)

SMĚNA
- je to výměna zboží
- zboží = produkty (statky a služby) určené ke směně
- prostředníkem směny je cena
- cena vyjadřuje hodnotu zboží pomocí peněz

NABÍDKA
- je souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přichází subjekty na trh při různých cenách
- tvoří ji hlavně výrobce, který přichází na trh své zboží nebo službu prodat za nějakou cenu, za
účelem maximalizace svého zisku

Zákon rostoucí nabídky- s růstem ceny roste i nabízené množství

Dělení nabídky

1. individuální: nabídka jednoho zboží jedním ekonomickým subjektem

2. dílčí (tržní): nabídka jednoho zboží všemi ekonomickými subjekty

3. agregátní (celkovou): nabídka všech druhů zboží od všech ekonomických subjektů

POPTÁVKA
- je souhrn všeho zboží, které jsou zákazníci ochotni koupit za příslušnou cenu

Zákon klesající poptávky- růst cen vede k poklesu poptávaného zboží

Dělení poptávky

1. individuální: poptávka jednoho kupujícího na 1 výrobek
2. dílčí: poptávka po jenom druhu zboží všemi kupujícími
3. agregátní: poptávka po všech druzích zboží všemi kupujícími

ROVNOVÁŽNÝ STAV
- prodá se vše, co se na trhu nabízí

HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS
Ekonomika a její produkt se vyvíjejí cyklicky – fáze růstu se střídají s fázemi poklesu. Cyklický vývoj reálného produktu v rámci hospodářského cyklu probíhá kolem potenciálního produktu – vyjadřuje dlouhodobě udržitelný výstup dané ekonomiky, jehož je možné dosáhnout při plném využití dostupných výrobních faktorů.

Skládá se ze 4 fází
1.Expanze
- ekonomika roste (roste reálný HDP), zvyšují se mzdy,výroba,investice,vznikají nové
pracovní příležitosti
2. Vrchol
- reálný produkt dosahuje svého maxima, většina výrobních faktorů je přetěžována, zvyšují
se mzdy, rostou ceny

Témata, do kterých materiál patří