Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4. Jedinec a jeho sociální interakce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Pasivita – ustupování ostatním, časté omlouvání se

  • Agresivita v komunikaci – prosazování sebe na úkor druhých, sarkasmus, hrubost, neschopnost přiznat svou chybu

  • Sociální interakce a jednání

    • Jakákoliv forma setkání mezi dvěma i více jedinci, kteří na sebe nějak reagují

    • Rozlišujeme interakci

      • Formální – např. setkání s lékařem

      • Neformální – vztah s rodinou

    • Formy interakce

      • Tváří v tvář

      • Zprostředkovaná

    Sociální jednání a motivy

    • Smysluplná činnost – člověk reaguje na jiné lidi a předvídá reakce

    • Motivem sociálního jednání je zvažování vlastního užitku

      • Altruismus – jednání, které je prospěšné pro ostatní a nám nic nepřináší

      • Solidarita – důležitá pro přežití společnosti

        • Všichni dohromady tvoříme celek – vzájemná podpora, pomoc

      • Spolupráce – kooperace

        • Efektivnější, než kdybychom se snažili dosáhnout cíle sami

      • Iracionální – bezmyšlenkovitě – bez uvažování

        • Habituální jednání – děláme něco automatiky, protože se to stalo rutinou

        • Afektivní – motivem jsou silné emoce

      • Racionální

    Sociální percepce a chyby v ní

    • Proces vnímání člověka člověkem – jak si jedinec vytváří dojmy o druhých a jak rozumí jejich emocím a chování

    • Lišíme

      • Subjektivní – individuálně odlišné

      • Výběrové – nevědomé, vybíráme si ty informace o druhém, které nám přijdou atraktivní

    • První dojem – stává se klíčové

    • Chyby

      • Škatulkování – např. intelektuál, podvodník apod

      • Percepční filtry – aktuální stav našich smyslů

      • Halo efekt – celkový dojem z druhého postavíme na jinak nepodstatném, avšak výrazném znaku

      • Efekt primarity – výrazný vliv na finální dojem mají informace zcela ze začátku setkání (např. pokud někdo tiše pozdraví při vstupu do místnosti, můžeme mylně usoudit, že se jedná o plachého člověka

      • Projekce – přirovnáváme druhé k sobě samým

      • Očekávání – které od setkání s ostatními máme

      • Chyby v mírnosti a přísnosti – jinak hodnotíme osoby, ke kterým máme kladný vztah a osoby, ke kterým už máme výhrady

    • Vlivy

      • Stereotyp – zobecněný a zjednodušený způsob vnímání jiných, daný kulturou, ve které žijeme

      • Předsudky – negativní, zjednodušující postoj k určité skupině lidí, daný výchovou a kulturou

    Sociální instituce a kontrola

    • Ustálený způsob jednání sloužící k uspokojení našich potřeb

    • Instituce definují, jaké jednání je správné a jaké ne

    • Např. rodina, škola, ekonomické instituce,…

    • Funkce

      • Latentní – skrytá, nezamýšlené důsledky

      • Manifestní – zjevní, odpovídá původnímu záměru

    Př. Automobilová doprava – její zjevnou funkcí je rychlá doprava osob, ale její latentní funkcí je zároveň znečišťování ovzduší

    Sociální kontrola

    • Prostředky a mechanismy, jimiž jsou lidé vedeni k chování, které je žádoucí a prospěšné

    • Normy stanovující, co je dobré a co ne

    • Rozlišujeme

      • Vnitřní – zvnitřníme si normu společnosti a řídíme se jí, i když nás k tomu nikdo nenutí (tzv. nás k tomu nutí svědomí) – např. pravidla stolování, to že se nekrade

      • Vnější – slouží k udržení chování lidí v udržitelných mezích

    Témata, do kterých materiál patří