4. Jedinec a jeho sociální interakce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pasivita – ustupování ostatním, časté omlouvání se
Agresivita v komunikaci – prosazování sebe na úkor druhých, sarkasmus, hrubost, neschopnost přiznat svou chybu
Sociální interakce a jednání
Jakákoliv forma setkání mezi dvěma i více jedinci, kteří na sebe nějak reagují
Rozlišujeme interakci
Formální – např. setkání s lékařem
Neformální – vztah s rodinou
Formy interakce
Tváří v tvář
Zprostředkovaná
Sociální jednání a motivy
Smysluplná činnost – člověk reaguje na jiné lidi a předvídá reakce
Motivem sociálního jednání je zvažování vlastního užitku
Altruismus – jednání, které je prospěšné pro ostatní a nám nic nepřináší
Solidarita – důležitá pro přežití společnosti
Všichni dohromady tvoříme celek – vzájemná podpora, pomoc
Spolupráce – kooperace
Efektivnější, než kdybychom se snažili dosáhnout cíle sami
Iracionální – bezmyšlenkovitě – bez uvažování
Habituální jednání – děláme něco automatiky, protože se to stalo rutinou
Afektivní – motivem jsou silné emoce
Racionální
Sociální percepce a chyby v ní
Proces vnímání člověka člověkem – jak si jedinec vytváří dojmy o druhých a jak rozumí jejich emocím a chování
Lišíme
Subjektivní – individuálně odlišné
Výběrové – nevědomé, vybíráme si ty informace o druhém, které nám přijdou atraktivní
První dojem – stává se klíčové
Chyby
Škatulkování – např. intelektuál, podvodník apod
Percepční filtry – aktuální stav našich smyslů
Halo efekt – celkový dojem z druhého postavíme na jinak nepodstatném, avšak výrazném znaku
Efekt primarity – výrazný vliv na finální dojem mají informace zcela ze začátku setkání (např. pokud někdo tiše pozdraví při vstupu do místnosti, můžeme mylně usoudit, že se jedná o plachého člověka
Projekce – přirovnáváme druhé k sobě samým
Očekávání – které od setkání s ostatními máme
Chyby v mírnosti a přísnosti – jinak hodnotíme osoby, ke kterým máme kladný vztah a osoby, ke kterým už máme výhrady
Vlivy
Stereotyp – zobecněný a zjednodušený způsob vnímání jiných, daný kulturou, ve které žijeme
Předsudky – negativní, zjednodušující postoj k určité skupině lidí, daný výchovou a kulturou
Sociální instituce a kontrola
Ustálený způsob jednání sloužící k uspokojení našich potřeb
Instituce definují, jaké jednání je správné a jaké ne
Např. rodina, škola, ekonomické instituce,…
Funkce
Latentní – skrytá, nezamýšlené důsledky
Manifestní – zjevní, odpovídá původnímu záměru
Př. Automobilová doprava – její zjevnou funkcí je rychlá doprava osob, ale její latentní funkcí je zároveň znečišťování ovzduší
Sociální kontrola
Prostředky a mechanismy, jimiž jsou lidé vedeni k chování, které je žádoucí a prospěšné
Normy stanovující, co je dobré a co ne
Rozlišujeme
Vnitřní – zvnitřníme si normu společnosti a řídíme se jí, i když nás k tomu nikdo nenutí (tzv. nás k tomu nutí svědomí) – např. pravidla stolování, to že se nekrade
Vnější – slouží k udržení chování lidí v udržitelných mezích