17. Filozofie jako věda (hotovo)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
17. Filozofie jako věda
Vším se zabývala, zabývá se a bude se zabývat
Vznik světa, svoboda, chování, smrt, oblečení, logika, etika, kultura
Metafyzika = co je za světem, smyslově nepřístupné
Ontologie = bytí
Neustále se vyvíjí, nelze ji jednoznačně definovat
ANTICKÁ FILOZOFIE
Základní rysy:
Otázka po prapůvodu (arché) a prazákonu světa
Otázky o bytí, pravdě a pravém poznání
Úvahy o přirozenosti člověka, povaha duše, dobro a cnost, dosažení blaženosti
6. st. př. n. l., Malá Asie, Středozemní moře (Egejské), Řecko
Předsokratovští myslitelé
Pythagorejci
Atomisté
Herakleitos
dvakrát do stejné řeky nevstoupíš
SOKRATÉS
Díky Platónovým dialogům
Vědění je dobrem a nevědění zlem = vědění = správně žít
Hlavní cíl života = dosažení blaženosti, mít ctnostný život (kdo zná dobro, ten ho koná, protože nikdo nedělá dobrovolně zlé věci)
Ctnost (dobro)
Moudrost, statečnost, spravedlnost, uměřenost
Vím, že nic nevím
Poznej sám sebe – výukou a otázkami chce pomáhat při poznávání sebe sama
Odsouzen k smrti – musel vypít jed
PLATÓN
Žák Sokrata, učitel Aristotela
Akademie v Athénách (bezplatně)
Odpor k demokracii, kvůli odsouzení Sokrata
Ústava, Politikos...
Platón = přezdívka
Dialektika
Společným rozhovorem dojít k tomu, co je všeobecně platné
Spis Ústava
Nauka o idejích – Podobenství o jeskyni
Ideje = jediná skutečnost (není odvozeno ze zkušeností)
3 složky – rozumová, vznětlivá, žádostivá> určují charakter
Představa ideální společnosti
Zemědělci, rolníci – umírněnost
Strážci, vojáci – statečnost
Vládci, filozofové – moudrost
Všichni spravedliví = celý stát je spravedlivý> každému se vyplatí být spravedliví
Děti vychovávány společně, při výchově se rozhodlo, do jaké sk. budou patřit
Dnes: omezení vnitřní i vnější spravedlnosti, neexistuje opozice
ARISTOTELES
Žák Platóna, učitel Alexandra Makedonského
Vlastní škola – Lyceum
Spisy: logické, filozofické, etické, politické, poetika
Privace – odnětí dobra = vznik zla
Lidé se rodí se schopností konat dobro i zlo
Důležitá role výchovy
Dobro = žít v souladu sám se sebou
Odmítá Platonovu teorii
Ctnost = střed mezi nadbytkem a nedostatkem (zlatá střední cesta)
Vše směřuje k nějakému cíli
Logika
Všichni lidé jsou smrtelní = Sokrates je člověk = S. je smrtelný
STŘEDOVĚKÁ FILOZOFIE
Základní rysy:
Dominantní: křesťanská filozofie
Potřeba vyrovnat se s antickou filozofií
4. – 15. stol.
PATRISTIKA
Starokřesťanští teologové a filozofové se nazývají otcové = patres
Apologeti, Kappadočané, Gnostikové
Koncil = církevní sněm, řešení věroučných otázek
313 křesťanství legalizováno
SV. AUGUSTIN
-
V mládí hýřil, ale pak přijal křesťanství, stal se biskupem
-
4 církevní otcové – Augustýn, Jeroným, Řehoř, Ambrož
-
Vše je dáno vůli boží, proto je těžké odpovědět, proč je zlo ve světě
-
Zlo je pouze nepřítomnost dobra