VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Základní přístupy ke studiu vývojové psychologie
Periodizace vývoje člověka
Přilnutí – attachment
Kognitivní, emoční a sociální vývoj
Učení a hra
Jazyk a řeč
Základní přístupy ke studiu vývojové psychologie
Vývoj = souhrn změn určitého systému v čase
Ontogeneze = vývoj člověka od narození až do smrti
Stagnace = vývoj nepostupuje
Regrese = návrat na již dříve překonanou úroveň NAPŘ.: typicky se děje při 2. dítěti v rodině, kdy první potomek regreduje na úroveň prvního a mladšího a opustí dosavadní návyky, aby získal pozornost a přízeň atd.
Rozvoj, progres= pozitivní vývojové změny
Co přináší vývojové změny
Fyziologický růst
Zrání
Učení
Stárnutí a involuce
Situační vlivy
Konstituce
Mechanismy, ktere vysvětluji vyvojove změny:
1) Krize - Přináší přislib změny, neni chápána negativně - výzva, zdroj růstu, proměna dalšího vývoje, změna životnich událostí,přizpůsobení se člověka někomu novému, vývojový potencial
4 faze: dezintegrace, integrace, maladaptivni reakce, adaptace
Typy: situačni, přechodove, vnitřni osobni …
2) Resilience - Mechanismus pomahajici nám pochopit jak změnu v životě zpracováváme a zhodnocujeme
ZRÁNÍ VS. UČENÍ - Piaget VS Vygotskij
J. PIAGET – Genetická epistemologie
-
Tvrdil, že vývoj kognice je nějakým způsobem daný
-
Původ v genetice a jasně daných zákonitostech vývoje
-
Inteligence se mění v čase v důsledku biologického zrání dítěte a adaptace na prostředí
-
Vývoj předchází učení
-
Dítě pracuje jako vědec, experimentuje, používá metodu pokus omyl a tak poznává fyzikální a sociální svět, je aktivní účastník při vývoji, není pasivní subjekt biologického, či sociokulturnío prostředí
-
Vývoj jako pohyb „zvnitřku ven“ – vše, co se dítěti děje vychází z toho individua – dítěte a postupně se vyplavuje na povrch
-
Vývoj jako nahrazování způsobů myšlení jinými – vytváří se nové způsoby myšlení, které nahrazují původní
-
L. S.VYGOTSKIJ – Sociokulturní teorie
-
Počátek vývoje v kultuře ne v jedinci
-
Kulturně-instrumentální povaha vyšších psychických funkcí – vyvíjí se díky nějakému druhému zkušenějšímu – druhý nám ukazuje, jak s těmi funkcemi zacházet – proto počátek v kultuře
-
Učení táhne vývoj – učení může vývoj táhnout v tzv. zóně nejbližšího vývoje (oproti Piagetovi, který tvrdí, že vývoj předchází učení)
-
Vývoj psychických funkcí „zvnějšku dovnitř“ – mají svůj původ vně – v té kultuře – na interpersonální rovině – postupně se dostává do té intrapersonální roviny – dovnitř
-
Vývoj od nižších psychických funkcí k vyšším „transformace“ – staré psy funkce tvoří základ pro ty nové (nejsou jen nahrazeny)
-
Vygotský VS Piaget SHRNUTÍ
-
prvotní příčina vývoje
-
vývoj předchází učení vs. Učení táhne vývoj
-
pohyb zvnějšku dovnitř a zevnitř ven (především v tématu řeči)
-
-