Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

  • Základní přístupy ke studiu vývojové psychologie

  • Periodizace vývoje člověka

  • Přilnutí – attachment

  • Kognitivní, emoční a sociální vývoj

  • Učení a hra

  • Jazyk a řeč

  • Základní přístupy ke studiu vývojové psychologie

  • Vývoj = souhrn změn určitého systému v čase

  • Ontogeneze = vývoj člověka od narození až do smrti

  • Stagnace = vývoj nepostupuje

  • Regrese = návrat na již dříve překonanou úroveň NAPŘ.: typicky se děje při 2. dítěti v rodině, kdy první potomek regreduje na úroveň prvního a mladšího a opustí dosavadní návyky, aby získal pozornost a přízeň atd.

  • Rozvoj, progres= pozitivní vývojové změny

Co přináší vývojové změny

  • Fyziologický růst

  • Zrání

  • Učení

  • Stárnutí a involuce

  • Situační vlivy

  • Konstituce

Mechanismy, ktere vysvětluji vyvojove změny:

1) Krize - Přináší přislib změny, neni chápána negativně - výzva, zdroj růstu, proměna dalšího vývoje, změna životnich událostí,přizpůsobení se člověka někomu novému, vývojový potencial

4 faze: dezintegrace, integrace, maladaptivni reakce, adaptace

Typy: situačni, přechodove, vnitřni osobni …

2) Resilience - Mechanismus pomahajici nám pochopit jak změnu v životě zpracováváme a zhodnocujeme

ZRÁNÍ VS. UČENÍ - Piaget VS Vygotskij

  • J. PIAGET – Genetická epistemologie

    • Tvrdil, že vývoj kognice je nějakým způsobem daný

    • Původ v genetice a jasně daných zákonitostech vývoje

    • Inteligence se mění v čase v důsledku biologického zrání dítěte a adaptace na prostředí

    • Vývoj předchází učení

    • Dítě pracuje jako vědec, experimentuje, používá metodu pokus omyl a tak poznává fyzikální a sociální svět, je aktivní účastník při vývoji, není pasivní subjekt biologického, či sociokulturnío prostředí

    • Vývoj jako pohyb „zvnitřku ven“ – vše, co se dítěti děje vychází z toho individua – dítěte a postupně se vyplavuje na povrch

    • Vývoj jako nahrazování způsobů myšlení jinými – vytváří se nové způsoby myšlení, které nahrazují původní

  • L. S.VYGOTSKIJ – Sociokulturní teorie

    • Počátek vývoje v kultuře ne v jedinci

    • Kulturně-instrumentální povaha vyšších psychických funkcí – vyvíjí se díky nějakému druhému zkušenějšímu – druhý nám ukazuje, jak s těmi funkcemi zacházet – proto počátek v kultuře

    • Učení táhne vývoj – učení může vývoj táhnout v tzv. zóně nejbližšího vývoje (oproti Piagetovi, který tvrdí, že vývoj předchází učení)

    • Vývoj psychických funkcí „zvnějšku dovnitř“ – mají svůj původ vně – v té kultuře – na interpersonální rovině – postupně se dostává do té intrapersonální roviny – dovnitř

    • Vývoj od nižších psychických funkcí k vyšším „transformace“ – staré psy funkce tvoří základ pro ty nové (nejsou jen nahrazeny)

    • Vygotský VS Piaget SHRNUTÍ

      • prvotní příčina vývoje

      • vývoj předchází učení vs. Učení táhne vývoj

      • pohyb zvnějšku dovnitř a zevnitř ven (především v tématu řeči)

Témata, do kterých materiál patří