PSYCHOLOGIE CELOŽIVOTNÍHO VÝVOJE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PSYCHOLOGIE CELOŽIVOTNÍHO VÝVOJE
Vztah učení a vývoje
Konceptualizme jednotlivých životních období
Kognitivní, emoční a sociální vývoj
Dětství, adolescence, dospělost a stáří
-
Konceptualizme jednotlivých životních období
TEORIE UČENÍ J. PIAGETA
-popis procesu inteligence jakožto typů adaptace na prostředí
Kognitivní vývoj probíhá tím, že člověk si vytváří schémata pomocí těchto dvou procesů:
ASIMILACE
začlenění nových zkušeností do již existujících schémat
Např. - Dítě je zvyklé používat k jídlu malou lžičku, a tak k jídlu použije i lžičku větší nebo předmět který mu ji připomíná
-Maminka dítěte je těhotná, ví že se narodí sestřička, a tak všechny ostatní ženy s nadváhou mají také v břiše miminko
-Každý muž, kterého vidí je pro něj táta
AKOMODACE
nové zkušenosti mění stávající schémata nebo vytvářejí zcela nové – např. když dítě zjistí, že delfín není ryba, ale savec – musí pochopit rozdíl
Pomocí těchto dvou procesů si dítě vytváří nová schémata
Ekvilibrium – dost naakomodovaných schémat, na to abychom mohli používat jen asimilaci
Vývoj = nahrazování starých schémat novými (na rozdíl od Vygotského)
Např. - Dítě zjistilo, že některá jídla se jí lépe vidličkou, a tak ji začne vyžadovat
-Po vysvětlení maminky už ví, že ne v každém větším bříšku musí být miminko
-Dítě se již naučilo že táta je jenom jeden, ostatní muži jsou jen páni
Periodizace kognitivního vývoje
popisuje, jak probíhá ten kognitivní vývoj od samého počátku – narození až do dospělosti
Tato stádia reprezentují kvalitativně velmi odlišné formy myšlení, objevují se ve shodném sledu u všech dětí, děti se mohou lišit v rychlosti, s jakou jednotlivá stádia prochází
Senzomotorické stádium – cca do 2 let
dítě sleduje ty hračky a motorikou s tím něco dělá – proto senzomotorické období
Od nahodilé motorické aktivity k chování s cílem
Od plného soustředění na vlastní tělo a činnost k chápání sebe jako objektu mezi objekty
Vrcholem stádia je stálost objektu a počátek chápání symbolů
Stadium nahodilého motorického experimentování -> postupně se přetavuje v záměrné chování, schopnost uvažovat nad cíli
Např. chci dudlík – co pro to musím udělat? Je na stole, musím se pro něj natáhnout
Stálost objektu
Kolem 8. měsíce
Objekty existují i v případě, kdy je dítě nevidí
Např. dítě hledá dudlík -> když mu ho schováme pod deku, dítě bez stálosti objektu ho přestane hledat X dítě se stálostí objektů ví, že je stále pod dekou
Substádia:
Období reflexů – do 1 měsíce
Období prvních zvyků a primárních kruhových reakcí – 1.-4. měsíc – dítě si vytváří první schémata, už má nějaké vědomé chování – např. když dítě náhodně bouchne – udělá to zvuk – líbí se mu to – začne do toho bouchat záměrně
Sekundární kruhové reakce (4.-8. měsíc) – nastává zlom, kdy dítě začne chápat stálost objektu – když mu zakryjeme hračku – hledá jí – začne si uvědomovat, že ty předměty existují, i když je nevidí
Koordinace sekundárních kruhových reakcí (8.-12. měsíc) – chápe, že si může pomoct nějakým prostředkem k tomu, co chce udělat – nedosáhne na hračku – může do ní bouchnout plyšákem – typické také, že dítě hodně sleduje reakce okolí
Terciální kruhové reakce (12.-18. měsíc) – dítě už s předměty experimentuje – zkoumá vlastnosti, funkce a reakce druhé osoby – vymýšlení nových kombinací, jak si pomoct – jak získat určitou věc
Zvnitřnění schémat (18.-24. měsíc) – počátek chápání symbolů (mentální obrazy skutečnosti) – že něco, může zastupovat něco jiného – chápe symboliku – začíná taková ta „hra na jako“