Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PSYCHOLOGIE CELOŽIVOTNÍHO VÝVOJE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (49.19 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PSYCHOLOGIE CELOŽIVOTNÍHO VÝVOJE

  • Vztah učení a vývoje

  • Konceptualizme jednotlivých životních období

  • Kognitivní, emoční a sociální vývoj

  • Dětství, adolescence, dospělost a stáří

  • Konceptualizme jednotlivých životních období

TEORIE UČENÍ J. PIAGETA

-popis procesu inteligence jakožto typů adaptace na prostředí

  • Kognitivní vývoj probíhá tím, že člověk si vytváří schémata pomocí těchto dvou procesů:

  • ASIMILACE

  • začlenění nových zkušeností do již existujících schémat

  • Např. - Dítě je zvyklé používat k jídlu malou lžičku, a tak k jídlu použije i lžičku větší nebo předmět který mu ji připomíná

-Maminka dítěte je těhotná, ví že se narodí sestřička, a tak všechny ostatní ženy s nadváhou mají také v břiše miminko

-Každý muž, kterého vidí je pro něj táta

  • AKOMODACE

    • nové zkušenosti mění stávající schémata nebo vytvářejí zcela nové – např. když dítě zjistí, že delfín není ryba, ale savec – musí pochopit rozdíl

    • Pomocí těchto dvou procesů si dítě vytváří nová schémata

    • Ekvilibrium – dost naakomodovaných schémat, na to abychom mohli používat jen asimilaci

    • Vývoj = nahrazování starých schémat novými (na rozdíl od Vygotského)

    • Např. - Dítě zjistilo, že některá jídla se jí lépe vidličkou, a tak ji začne vyžadovat

-Po vysvětlení maminky už ví, že ne v každém větším bříšku musí být miminko

-Dítě se již naučilo že táta je jenom jeden, ostatní muži jsou jen páni

Periodizace kognitivního vývoje

  • popisuje, jak probíhá ten kognitivní vývoj od samého počátku – narození až do dospělosti

  • Tato stádia reprezentují kvalitativně velmi odlišné formy myšlení, objevují se ve shodném sledu u všech dětí, děti se mohou lišit v rychlosti, s jakou jednotlivá stádia prochází

Senzomotorické stádium – cca do 2 let

  • dítě sleduje ty hračky a motorikou s tím něco dělá – proto senzomotorické období

  • Od nahodilé motorické aktivity k chování s cílem

  • Od plného soustředění na vlastní tělo a činnost k chápání sebe jako objektu mezi objekty

  • Vrcholem stádia je stálost objektu a počátek chápání symbolů

  • Stadium nahodilého motorického experimentování -> postupně se přetavuje v záměrné chování, schopnost uvažovat nad cíli

  • Např. chci dudlík – co pro to musím udělat? Je na stole, musím se pro něj natáhnout

    • Stálost objektu

  • Kolem 8. měsíce

  • Objekty existují i v případě, kdy je dítě nevidí

  • Např. dítě hledá dudlík -> když mu ho schováme pod deku, dítě bez stálosti objektu ho přestane hledat X dítě se stálostí objektů ví, že je stále pod dekou

    • Substádia:

  • Období reflexů – do 1 měsíce

  • Období prvních zvyků a primárních kruhových reakcí – 1.-4. měsíc – dítě si vytváří první schémata, už má nějaké vědomé chování – např. když dítě náhodně bouchne – udělá to zvuk – líbí se mu to – začne do toho bouchat záměrně

  • Sekundární kruhové reakce (4.-8. měsíc) – nastává zlom, kdy dítě začne chápat stálost objektu – když mu zakryjeme hračku – hledá jí – začne si uvědomovat, že ty předměty existují, i když je nevidí

  • Koordinace sekundárních kruhových reakcí (8.-12. měsíc) – chápe, že si může pomoct nějakým prostředkem k tomu, co chce udělat – nedosáhne na hračku – může do ní bouchnout plyšákem – typické také, že dítě hodně sleduje reakce okolí

  • Terciální kruhové reakce (12.-18. měsíc) – dítě už s předměty experimentuje – zkoumá vlastnosti, funkce a reakce druhé osoby – vymýšlení nových kombinací, jak si pomoct – jak získat určitou věc

  • Zvnitřnění schémat (18.-24. měsíc) – počátek chápání symbolů (mentální obrazy skutečnosti) – že něco, může zastupovat něco jiného – chápe symboliku – začíná taková ta „hra na jako“

Témata, do kterých materiál patří