Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




motivace-a-učení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR

  • Motivace a učení

MOTIVACE

  • Motivace je jakási hybná síla chování, která uvádí lidské chování a činnost do pohybu.

  • Souhrn motivů, které zpravidla aktivizují a organizují chování a prožívání s cílem změnit neuspokojivou situaci nebo dosáhnout něčeho pozitivního

  • Motivace je vnitřní psychický proces, který vychází z nějaké potřeby. Tento proces může být iniciován vnitřně, anebo z vnějšku - lidské jednání tedy ovlivňuje vnitřní pohnutka (motivy), anebo vnější pobídka (incentivy).

  • Motiv (pohnutka) je podnět/síla, která jedince podněcuje k fyzické i psychické aktivitě, a která se spojuje do širších komplexů.

Motiv lze jednoduše popsat jako psychologickou tendenci narovnat určitý nevyvážený stav. Tento stav může pramenit z:

  1. Nedostatku - pociťujeme prázdnotu - motivací člověka je potřeba jíst, pít, nedostatečný spánek, markantně je to patrné u potřeby (nedostatku) vzduchu.

  2. Přetlaku - organismus má potřebu se z něčeho vydat, něčeho se zbavit, vybít se - například ze vzteku, stresu, děti se potřebují vydovádět apod.

IMPULS (popud)

  • je něco, co nás vede k činnosti

a) vnitřní impuls (potřeby) – něco, co vychází z nás, nikdo nás nenutí, jsou to naše instinkty a potřeby, např. hlad, stesk

b) vnější impuls (incentivy-pobídky) – odměny a tresty, to, co na nás působí z venku, např. donucení, odměna - síla motivu ovlivňuje intenzitu a kvalitu chování (ráznost, důkladnost, vytrvalost)

DĚLENÍ MOTIVŮ

  • biologické motivy (primární, vrozené, sebezáchovné)

- jedná se o fyziologické potřeby (potřeba kyslíku,hlad, žízeň), patří sem ale i motivy druhově záchovné - potřeba sexu (tužby, fantazie), poskytování a přijímání rodičovské péče.

  • psychické motivy (sekundární, získané)

- vnitřní motivace směřující k uchování vnitřního řádu a k nastolení duševní pohody, např. potřeba sebeurčení, nalezení smyslu života, řízení se vnitřními etickými standardy, tendence vyhledávat novost a rozptýlení, dokazovat si schopnost řešit problémy, překonávat překážky, řídit svůj vlastní život

  • sociální (kulturní) motivy (sekundární, získané)

regulují mezilidské vztahy i jejich prožívání, např. potřeba dosažení úspěšného výkonu, potřeba vyhnout se neúspěchu (ale i vyhnout se úspěchu), potřeba afiliace (sdružování se), potřeba intimity (sdílení niterních pocitů), potřeba moci (tu studoval rakouský lékař a psycholog Alfred Adler)

KONFLIKT MEZI MOTIVY =mezi motivy běžně nastávají konflikty (konflikt dvou pozitivních motivů – chci se věnovat 2 věcem, ale čas mám jen na 1), ty se mohou odehrávat na vědomé či nevědomé úrovni

POTŘEBY (AKTIVAČNĚ-MOTIVAČNÍ ČINITELÉ)

  • potřeby – při stavu nedostatku musí být uspokojeny, S. Freud tvrdil, že existuje nejvyšší potřeba = libido (pocit libosti), ke které vše směřuje

Témata, do kterých materiál patří