metody-osobnostni-psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
OSOBNOSTÍ PSYCHOLOGIE:
Metody
KLINICKÉ METODY:
Nejsou psychometricky podloženy
Mezi diagnostikem a respondentem není žádný prostředník (test)
Údaje mají kvalitativní charakter
Zaměřeny na poznání jedince (jeho individuální zvláštnosti, často /ne vždy/ zachycené v širším kontextu, celistvosti a dynamice vývoje)
Velmi náročné na zkušenosti a erudici diagnostika
KLINICKÉ METODY:
POZOROVÁNÍ
ROZHOVOR (včetně ANAMNÉZY)
ANALÝZA SPONTÁNNÍCH PRODUKTŮ (deníky, osobní dokumenty, výtvarné a literární počiny…) - Dopisy, memoáry, autobiografie, deníky…Nejsou „vědecké“
Většinou psány s tím, že je bude číst někdo druhý --- stylizace
POZOROVÁNí
-nejpřirozenější diagnostická metoda
Volné (orientační) – není vymezen předmět, nejsou žádná pravidla
Systematické (zaměřené) – předem stanovené schéma, plán, všímám si jen relevantních hledisek; zpřesnění a zjednodušení úkolu, úspora času a energie
Důležité: vymezit, co chci pozorovat a jak to budu hodnotit
-Skryté zúčastněné pozorování: Komplexní přístup všeobecných sester při celkové péči o nesoběstačného pacienta. Pokud bychom účastníky seznámily s tím, co zkoumáme, jen těžko můžeme očekávat, že přístup sester k pacientovi bude stejný, jako když nejsou pozorovány. Výzkum by tak byl neúspěšný, jelikož získaná data by byly nerelevantní, ovšem, jak již bylo uvedeno výše, narážíme na etické otázky, které nelze opomenout.
-otevřené pozorování: Jaké chování typicky vyjadřují všeobecné sestry na jednotce intenzivní péče a co jejich vyjadřování a projevy ovlivňuje. Účastníci jsou informováni o probíhajícím výzkumu, badatel má předem stanovenou roli a sleduje práci všeobecných sester např. při dvanáctihodinové službě. Pozorování umožní sledovat všeobecné sestry v jejich přirozeném prostředí, jak jednají při stresových situacích, jak komunikují s pacientem, lékařem, rodinou pacienta. Umožní sledovat interpersonální vztahy atd. Ovšem celý výzkum může být ovlivněn skutečností, že sledované všeobecné sestry mohou pozměňovat skutečnost, chovat se nepřirozeně. Vhodnou strategií pak je prodloužení doby pozorování, kdy se postupně vracejí ke svým stereotypům.
ROZHOVOR (včetně ANAMNÉZY)
Získáváme info o postojích, názorech, o vnitřním světě – to co nemůžeme pozorovat
Diagnostický rozhovor má svá specifika, odlišuje se od rozhovoru terapeutického, od konverzace atd.
ANAMNÉZA
Zjišťování informací z minulosti jedince
Přispívá k poznání a pochopení osobnosti a současného stavu
Data objektivní (věk, vzdělání, rodinný stav) i subjektivní (hodnocení svého dětství) – je třeba je striktně rozlišovat!
Psychologická anamnéza zahrnuje zpravidla údaje o:
Nukleární rodině
Emočním vývoji a vývoji sociálních vztahů
Vzdělávacím procesu a profesním vývoji
Hodnotové orientaci
Případně o vývoji abnormních jevů (vznik a rozvoj závislosti)