Divadlo 1.pol.20.st.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
ŠANTÁNY A KABARETY
menší scény, zaměřené na lidové publikum, důležitá hudební složka, insp. lid. slov.
šantány:
Aréna – na Smíchově
U Rozvařilů – Václ. nám. - balady a kuplety
po vzoru Paříže a Berlína vznikají kabarety (umělecky náročnější než šantány) – náplní jsou satirické výstupy, klaunská čísla, písně, zhudebňování veršů čes. básníků... :
Rokoko – K. Hašler, začínající Vlasta Burian
Zvěřinův hostinec – na představeních se podíleli Jar. Hašek, Fr. Langer, Josef Mach, doprovodné „vědecké přednášky“ parodovaly kulturní dění i veřejné představitele (např. Masaryka)
Červená sedma – vysoká umělecká úroveň, např. E. Bass, R.A. Dvorský, Ferenc Futurista, K. Hašler, J. Plachta, V. Burian
Revoluční scéna – po 1.sv.v.
AVANTGARDNÍ DIVADLO
avantgardní = nové, vymykající se, progresivní, divák se už nemá vciťovat do představení
x realistické drama (Maryša) – katarze, iluze skutečnosti, vcítění, divák neřeší, že by se to
tak nestalo
ČESKÉ AVANTGARDNÍ DIVADLO
ovlivněno sovětským avantg. divadlem
1920 – sbor ochotníků – dělníků – DĚDRASBOR – dělnický dramat. sbor
Jindřich Honzl - vůdčí osobnost
sborová recitace, texty s dělnickou tématikou, Wolkerova poezie, aktovky, O. Březina, Alexandr Blok – sov. básník
vystoupení r. 1921 na spartakiádě – vrchol dramatických schopností
1925 – vznik divadelní sekce Devětsilu – avantg. dramatici
avantgard. dramatici:
V.Nezval: Depeše na kolečkách – poetistická oslava revoluce jako slavnosti
V.Vančura: Učitel a žák; Nemocná dívka – scénické básně
J. Bartoš: postup „divadla na divadle“ - záměrné narušování dramatické iluze – Vzbouření na jevišti
J. Mahen: Husa na provázku – div. hříčky
OSVOBOZENÉ DIVADLO
osvobozené od klasického divadla, od realistické šablony
vedoucí Jindřich Honzl a Jiří Frejka, 1. představení – Divadélko Na Slupi
přebírá cizí texty – adaptace Moliéra – Cirkus Dandin
nemají soubor – potřebují laciné a všehoschopné – studenti konzervatoře
úspěch – peníze na pokračování
Divadlo DADA
zakládá Jiří Frejka se souborem 1. představení, odmítá politickou tendenčnost divadla
OSVOBOZENÉ DIVADLO – JIŘÍ VOSKOVEC A JAN WERICH
Honzl najímá do Osvobozeného divadla V+W – vlažní studenti, hvězdy večírků, sepisují vl.
komediální scénky – z divadla se stává profesionální soubor
1. hra – Vest pocket revue – taneční čísla – Joe Jenčík, důl. hudební složka
počátky – poetismus v dramatu, komické výstupy, intelektuální humor, hry s jazykem důležitější než děj (míchání čj a cizích jazyků, zesměšňování frází, slangu, hantýrky...), parodie
Jaroslav Ježek – hudba (Tmavomodrý svět, Život je jen náhoda, David a Goliáš, Svět patří nám)
dekorace – mladí výtvarníci – experimenty
masky – klauni, obličej půl na půl - dobré i špatné nálady
úspěšní, stávají se čelními herci divadla, od r. 1929 v repertoáru pouze hry V+W
inspirace: studentská recese, americké klasické gagy, komedie dell‘arte, herci vystupují z rolí, dadaismus, klauni