Slohový útvar - Úvahový text
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ÚVAHOVÝ TEXT
Funkční styl: závisí na konkrétním zadání (prostě sdělovací, odborný, esejistický, úvahový)
slohový postup: úvahový
Cíl: logicky argumentovat, nahlížet na daný problém z různých úhlů, zpochybnit zaběhlá tvrzení, kladení cílených otázek
= slohový útvar, v němž se autor zamýšlí nad určitým problémem
- autor řeší vznik jevů, jeho rozvoj, podstatu, následky
- vyvozuje určitý závěr na základě logického procesu
- je silně subjektivní, prokazuje výši autorova intelektu, životních zkušeností a postojů
- vede k zamyšlení
- nemusí přinést konkrétní závěr
Kompozice
- postupuje se od obecného tvrzení k jeho hodnocení
- může směřovat k důkazům, argumentům a vyvození závěrů
- nutné je vyjadřování logických souvislostí
Jazykové prostředky
- výstižná pojmenování jevů a problémů
- spisovná čeština, převažují neutrální výrazy
- ojediněle expresivní výrazy
- větší množství hodnotících výrazů – přídavná jména, příslovce (vynikající, prostý, vhodný, velmi, výborně, zcela)
- slovesa v rozkazovacím způsobu: zamysleme se, položme si otázku, zeptejme se sami sebe
- typické úvahové obraty: Zamyslíme-li se... položme si otázku..., Myslím, že..., Na druhou stranu....
- využití řečnických otázek
- metafory
Zásady psaní:
1. rozmyslet si svůj názor a rozvést ho
2. působit na čtenáře účelově tak, abychom ho přesvědčili
3. pokládat řečnické otázky (nečeká se na ně odpověď – není důležitá, nebo oslovujeme nepřítomného člověka), avšak neptat se okatě a prvoplánově – neptat se sám sebe
5. ptát se tak, abychom načali další sérii myšlenek nebo text uzavřeli
6. používat slovesa: přemýšlím, domnívám se, upozorňuji, dozvídám se, přemýšlejte, uvažte, dokážete si představit, zkuste posoudit, domyslete
7. používat spojení: jsem zvědavý, můj názor je, jsem zklamaný, překvapený, je pravda, je fakt
8. používáme expresivní prostředky – citově zabarvená slova, místy i silnější výrazy
9. používáme otázky útočící na city čtenáře („Milý čtenáři, necítíš se nepatřičně, když si tak hovíš u televize, zatímco děti v Africe hladoví?!“)
Nejčastější chyby:
1. Sklouznutí k výkladu (poučování)
2. Sklouznutí k vyprávění (příběh s dějem, vypisování vlastních zážitků)
3. Odbočování od tématu
4. Nedodržování odstavců (každý odstavec = nová myšlenka)
5. Opakování „tentovacích“ výrazů) – tento, to, toto, tato, tam
6. Začínání vět zájmenem já
7. Opakování stejného slova několikrát za sebou
8. Použití vulgárních a slangových slov – pokud jsou nutná, pište je do uvozovek
9. Vypisování neetických myšlenek, protispolečenských názorů, názorů propagujících poškozování zdraví, vyhraněných názorů
Zadání:
Máme skype, ICQ, facebook, mobilní telefony, e-mail. Opravdu tak máme k sobě blíž?