9. Stařec a moře - Ernest Hemingway
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Stařec a moře – Ernest Hemingway
Charakteristika uměleckého textu
Literárněhistorický kontext
Literární / obecně kulturní kontext
Zařazení autora do uměleckého směru:
Americká meziválečná próza, ztracená generace - 1. polovina 20. stoletíZTRACENÁ GENERACE
- skupina spisovatelů narozených kolem roku 1900
- spisovatelé zažili první světovou válku a zobrazovali ji ve svých dílech
- vyjadřují pocity vojáků po návratu z války
- pro autory jsou typické životní postoje, kterými dávají najevo nesouhlas a nedůvěru ke společnosti, často staví své hrdiny do velmi nebezpečných situací, kde musí prokazovat svůj charakter
- základní témata: zklamání a skepse, rozklad lidských a společenských hodnot, hledání východiska v útěku do přírody nebo kultury
ČESKÁ MEZIVÁLEČNÁ LITERATURA
Historický kontext:
- Nová mapa Evropy po roce 1918 důsledkem 1. SV
- Vyhlášení samostatného Československa
- nové demokratické poměry
- hospodářská krize
- nástup komunismu, fašismu
- Mnichovská zrada
- Španělská občanská válka
Rysy:
- dosud nevídaná různorodost a roztříštěnost literatury (legionářská, demokratická, psychologická, socialisticko-realistická, imaginativní, venkovská, katolická, expresionistická)
- navázání na předválečné tendence
- narůstá obliba krátkých žánrů a zábavné literatury
- próza dominuje nad poezií
- nejednotné a složité dělení na skupiny či linie
Historický kontext:
- celosvětový válečný konflikt (napjaté diplomatické vztahy)
- zákopové války – na řece Sommě, u Verdunu (velké ztráty na životech)
- bleskové války
Opozice:
Státy Trojdohody – Velká Británie, Francie, Rusko
Centrální mocnosti – Rakousko-Uhersko, Německo
+ další země
1917:
- vstup USA do válka (ke straně Dohody)
- převrat bolševiků v Rusku (výstup z války)
1918 – příměří – zánik Rakouska-Uherska
Poválečná společnost:
- psychické nemoci / zranění, ztráta blízkých / morální šok (radikalizace myšlení – fašismus, komunismus)
Literární kontext:
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
- ve velké části reflektuje 1SV
- vznikají 2 proudy lit.: 1. Moderní (experimentální)
2. Realistický
I. MODERNÍ PROUD
- proud vědomí, ubývá dějovosti – nejsou žádné vedlejší dějové linie
- většinou jen 1 hl. postava
- experimentuje se s jazykem, není zde časová posloupnost
- popis vnitřních stavů v postavě
- často nějaký podtext – více významových rovin
- nepopisuje události, spíše upozorňuje na problémy
- Marcel Proust, James Joyce, Franz Kafka – Proces; Virginie Woolfová
II. REALISTICKÝ PROUD
- navazují na kritické realisty, dodržují tradiční umělecké schéma klasického románu s jistými odlišnostmi
- základem je dějová linie, logická časová posloupnost, ale zaměřují se na psychickou a citovou roli jedince, společenské vztahy v pozadí
- román řeka = jednotlivé příběhy se na sebe vrství